שאלות מקצועיות
טעויות נפוצות בהכנת תוכנית עסקית:
רוצים להכין תוכנית עסקית? להלן רשימה של כמה טעויות שרצוי מאד להמנע מהן:
1. לא חייבים תוכנית עסקית! - רוב העסקים מכינים תוכנית עסקית רק כאשר הם חייבים. אם הבנק או משקיע או קרן הלוואות לא מבקשים, אז אין לעסק תוכנית עסקית.
אל תחכו לכתוב תוכנית עסקית רק כאשר מכריחים אתכם או עד שיתפנה לכם הזמן הנדרש לכך. נכון, אתם מאד עסוקים...אבל בדיוק בגלל זה אתם צריכים תוכנית עסקית, כדי לעזור לכם לנהל את הזמן ולהשקיע , זמן וכסף, בדברים שיובילו את העסק קדימה.
2. מה עם תחזית תזרימית? - רוב העסקים בונים תוכנית עסקית שתשומת הלב ניתנת רק למימד הרווחיות. לבנות תחזית של הכנסות והוצאות לעסק ולבדוק את הרווחיות זה בסדר גמור וחשוב, אבל יש חשיבות גדולה מאד לבדוק גם את התחזית התזרימית המושפעת מהשקעות ראשוניות בעסק, מושפעת מהחזרי הלוואות , מושפעת משיטת הגביה ומהאשראי שמקבלים מספקים. לכן שעושים תוכנית עסקית, יש להכין תחזית של רווחיות, אך במקביל יש לתרגמה לתחזית תזרימית.
3. זה ממש קשה! - להכין תוכנית עסקית זה לא קשה כמו שאתם חושבים. זה לא צריך להדמות לדוקטורט או להיות ספר עב כרס. תוכנית עסקית צריכה להיות עניינית ולגעת במרכיבים שיביאו את העסק להצלחה תוך התייחסות לגורמים שעלולים לסכן את העסק. יש היום הרבה ספרים ואינפורמציה באינטרנט שיכולה לסייע לכם בהכנת תוכנית עסקית. באתר שלנו תוכל למצוא פורמט נוח להתחיל אתו. וכמובן שיש תמיד אנשי מקצוע שיוכלו לסייע.
4. היעדים הם סיסמאות! - העמדת יעדים לא ברורים וסיסמאות , כמו " להיות מוביל", "להיות הטוב ביותר" הם סיסמאות שקשה למדוד ולבדוק עמידה ביעדים והצלחה. מה שחשוב זה להגדיר יעדים שניתן למדוד ולעקוב אחריהן. היעדים צריכים להיות נתונים מדידים, אבני דרך ותקציבים ואז ניתן לעקוב ולבקר את המדדים. לא משנה איזה מבריק הרעיון שלכם , אין לו משמעות אם לא ניתן למדוד את התוצאות.
5. התוכנית לא משרתת את המטרה! - כל מטרה דורשת התמקדות אחרת בתוכנית העסקית . תוכנית עסקית יכולה לכלול תוכנית עבודה מפורטת הכוללת משימות ולו"ז, תוכנית יכולה לכלול אסטרטגיה שיווקית, תחזיות פיננסיות , ופירוט על כוח האדם שמוביל את החברה. התוכנית יכולה עבור יזמות חדשה , עבור הבראת עסק קיים או עבור תוכנית צמיחה.
6. יותר מידי יעדים, יותר מידי משימות! - תוכנית עם הרבה יעדים או הרבה משימות היא לא אפקטיבית. המטרה היא ליישם את התוכנית ולכן יש צורך לתעדף 3-4 יעדים חשובים ולמצוא את האסטרטגיה למימושם.
7. טיפוס אופטימי?! - יש חשיבות לא לכתוב תוכנית אופטימית מידי שמדברת רק על גידול במכירות . יש ליצור תוכנית שמרנית וריאלית שתוכלו לעמוד מאחוריה ולהביא להצלחה.
שיהיה בהצלחה